Jumaat, 28 Disember 2012

Nasihat kubur :)

Nasihat Kubur:

1). Aku adalah tempat yg paling gelap di antara yg gelap, maka terangilah aku dengan TAHAJUD

2). Aku adalah tempat yang paling sempit, maka luaskanlah aku dengan ber SILATURAHIM.

3). Aku adalah tempat yang paling sepi maka ramaikanlah aku dengan perbanyak baca AL-QUR'AN.

4). Aku adalah tempatnya binatang2 yang menjijikan maka racunilah ia dengan Amal SEDEKAH,

5). Aku yg menyepitmu hingga hancur bilamana tidak Solat, bebaskan sempitan itu dengan SOLAT

6). Aku adalah tempat utk merendammu dgn cairan yg sangat amat sakit, bebaskan rendaman itu dgn PUASA..

7). Aku adalah tempat Munkar & Nakir bertanya, maka Persiapkanlah jawapanmu dengan Perbanyak mengucapkan Kalimah "LAILAHAILALLAH"

Dipersilakan untuk SHARE. Semoga ianya dapat menjadi peringatan dan saling berpesan-pesanan antara kita semua. :)

Rabu, 26 Disember 2012

Ragam 5 AMANAH

video
Assalamualaikum,
 umi ada buat satu video tapi tak lahh sehenat orangg lain. Al-maklum lahh baru belajar buat. Video nih umi buat khas untuk budak-ii kelasumi yang umi always miss youu all :)
                                                                                                                               CIKUMIE *.*

Khamis, 20 Disember 2012

NAMA-ii SYURGA :)


1. Surga Firdaus

Mengenai surga firdaus ini, dalam Al Qur'an, surat Al Kahfi, ayat 107, Allah swt. telah menegaskan:


إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ كَانَتْ لَهُمْ جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِ نُزُ لاً.

"sesungguhnya orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal shaleh bagi mereka adalah 'surga firdaus menjadi tempat tinggal".

Juga penegasanya dalam Al Qur'an, surat Al Mu'minuun, ayat 9-11.


وَالَّذِينَ هُمْ عَلَىٰ صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ.أُولَٰئِكَ هُمُ الْوَارِثُونَ.الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ.
"Dan orang-orang yang memelihara shalat: Mereka itu adalah orang - orang yang akan mewarisi (yaitu) yang bakal mewarisi surga firdaus, mereka kekal di dalamnya".

2. Surga Adn

Surga 'Adn ini telah banyak sekali dijelaskan dalam Al Qur'an. yaitu sebagai berikut: Firman Allah swt. di dalam surat Thaaha, tepatnya ayat 76.


جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا اْلاَ نْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا ۚ وَذَٰلِكَ جَزَاءُ مَنْ تَزَكَّىٰ.
"(Yakni) surga 'Adn yang dibawahnya mengalir sungai-sungai, didalamnya mereka kekal. dan itulah (merupakan) balasan bagi orang yang ( dalam keaddan ) bersih ( saat didunianya dari berbagai dosa )".
Firman-nya lagi didalam surat Shaad, ayat 50 :


جَنَّاتِ عَدْنٍ مُفَتَّحَةً اْلاَ لَهُمُ  بْوَابُ.
  " (Yaitu) surga'Adn yang pintu - pintunya terbuka bagi mereka".

3. Surga Na'iim
Dalam Al Qur'an surat al Hajj, ayat 56. Allah swt. telah menegaskan :


الْمُلْكُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ ۚ فَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ.
" Maka orang - orang beriman dan mengerjakan amal shaleh ada di dalam surga yang penuh kenikmatan".
Firman-nya lagi dalam surat Al Luqman, ayat 8 :
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ جَنَّاتُ النَّعِيمِ.
"Sesungguhnya orang - orang yang beriman dan mengerjakan amal shaleh, bagi mereka bakal mendapat surga yang penuh kenikmatan".

4. Surga Ma'wa

Banyak sekali didalam Al Qur'an dijelaskan, antara lain :
Surat As Sajdah, ayat 19 Allah swt. menegaskan:


أَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَلَهُمْ جَنَّاتُ الْمَأْوَىٰ نُزُلًا بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ.
"Adapun orang - orang yang beriman dan mengerjakan amal shaleh. maka bagi mereka mendapat surga - surga tempat kediaman, merupakan pahala pada apa yang telah mereka:kerjakan".
Firman-nya lagi didalam surat An Naazi'aat, ayat 41:


فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوَىٰ.

"Maka sesungguhnya surga ma'walah tempat tinggal(nya)".

5. Surga Darussalam

 Mengenai surga Darussalam ini, telah banyak dijelaskan didalam Al Qur'an, diantaranya ialah : Dalam surat Yunus, ayat 25 :


وَاللَّهُ يَدْعُو إِلَىٰ دَارِ السَّلَامِ وَيَهْدِي مَنْ يَشَاءُ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ.
"Dan allah meriyeru (manusia) ke Darussalam (yakni surga), dan memimpin orang yang dikhendaki-nya kepada jalan yang lurus".

6. Surga Daarul Muqoomah
Sesuai dengan penegasan allah swt. di dalam Al Qur'an, surat Faathir, ayat 34-35:


وَقَالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَذْهَبَ عَنَّا الْحَزَنَ ۖ إِنَّ رَبَّنَا لَغَفُورٌ شَكُورٌ.الَّذِي أَحَلَّنَا دَارَ الْمُقَامَةِ مِنْ فَضْلِهِ لَا يَمَسُّنَا فِيهَا نَصَبٌ وَلَا يَمَسُّنَا فِيهَا لُغُوبٌ.

"Dan berkatalah mereka : Segala puji bagi allah yang telah mengapus (rasa) duka cita dari kami. Sesungguhnya Tuhan kami adalah Maha Pengmpun lagi Maha Mensyukuri: Yang memberi tempat kami di dalam tempat yang kekal (surga) dan karunia-nya".

7. Surga maqoomul Amiin

Sesuai dangan penegasan Allah swt. didalam Al Qur'an, surat Ad Dukhan, ayat 51:


إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي مَقَامٍ أَمِينٍ.

"sesungguhnya orang - orang yang bertawakal tinggal didalam tempat yang aman (surga)".

8. Surga Khuldi

Di dalam Al Qur'an tepatnya surat Al Furqaan, ayat 15, Allah swt. telah menegaskan :
 قُلْ أَذَٰلِكَ خَيْرٌ أَمْ جَنَّةُ الْخُلْدِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ ۚ كَانَتْ لَهُمْ جَزَاءًوَمَصِيرًا.

 "Katakanlah : "Apa (siksa) yang seperti itu yang baik, atau surga yang kekal, yang telah dijanjikan kepada orang-orang yang bertakwa, sebagai balasan dan kediaman kembali mereka".

Ahad, 16 Disember 2012

Pesta Durian

Assalamualikum,
            Okayy,kali nih umi tak mahu cerita pasal sepupu umi lagy BUT lagy mendalam.HAHAHA. Semalam family belah mak umi ada buat makan-ii kat rumah umi. Korang's nak tahu makan apa??? Ha! makan kat bawah nih. NYUMMYY! sedap sehingga menjilat jari tautau. Kiteorang's makan raja segala buahh iaitu BUAH DURIAN. *ishh!sangat kejam makan raja buah.kesian buah takde raja kankan?* Apa kiteorang's peduli yang penting sedap. Thankyouu lahh pakcik lee belanja kiteorang's.



Pak yangg kita jadi model untuk buah durian.. Mai-ii makan-ii.



gambar yang ini sekadar snap-ii je. BTW,comelkankan?
*macam anak bosnia tak?


Asyraf,mata kau sangat memukau. HAHAHA.

Ini pulak CREPE DURIAN. Makcik kita buat tau.
*NYUMMY :P

Nih lahh makcik and mak umi. Cantik kankan?
*ehem-ii jgan lebih-ii semua sudah berpunyaaa..hikhikhik:D

Bukan main selera lagy mak uda umi nih makan. HAHAHA.
*pulut durian.

Dorang's nih pulakk khudyuk tgokk tv jea.
*angelina jolie and brad pitt

snap sana sini.
*main auchakk pulakk aniq nihh. Anda sangat comel.


Jumaat, 14 Disember 2012

Ashraf Afifuddin

 Assalamualaikum.
   okayy. Post untuk kali nih kita nak cerita kat korang's pasal sepupu yang umi jaga. Tak padan kecik tapi otak sebijak kancil. Aduhh! penat sangat melayan kerenah diaa nih. Apa-ii pun if diaa takde sehari confirmm,rindu sangat-ii.
Muka yangpaling tak
disangka yang
 diaa akan buat
penat main-ii dengan umi. So,time to sleep baby :)



Selasa, 11 Disember 2012

Mutiara Kata oleh Nabi Idris a.s.





                     knock....knockk....Haihai cik umie disini. Hurm,petang-ii macam nih umi nak shared beberapa nasihat dan kata-ii mutiara yang umi terbaca dalam buku KISAH-KISAH PARA NABI DAN RASUL. Al-maklumlahh umi cuti-ii bosan daripada baca novel baik ingat balik cerita para nabi.Umi baru baca cerita Nabi Idris a.s.

              Nasihat yang diberikan olehnya ialah:   

  • Kesabaran yang disertai iman kepada Allah membawa kemenangan
  • Orang yang bahagiaa ialah orang yang berwaspada dan mengharapkan syafaat dari Tuhannya dengan amal-amal solehnya.
  • Bila kamu memohon sesuatu kepada Allah dan berdoa,maka ikhlaskanlah niatmu,demikian pula puasa dan solatmu.
  • Janganlah bersumpah dalam keadaan kamu berdusta dan janganlah menuntut sumpah dari orang yang berdusta agar kamu tidak menyekutui mereka dalam dosa.   

Ahad, 9 Disember 2012

kenangan yang tak mampu dijual beli

Assalamualaikum,

       Selamat petang!! Now,orang's semua sibuk cari barang sekolah tapi umi tak cari dah. Smalam umi kemas bilik nthen terjumpa ROTAN??? Rotan tuh ayah umi guna untuk rotan umi masa kecik-ii sebab umi tak dengar cakap,al-maklumlah nama pun budak kecik.So,nakal lah sikit. Sikit je okayy? tak banyak macam korangg's,hehehe. Umi teringgat masa umi sekolah dulu umi pernah kena rotan dengan cikgu,umi tahu cikgu tuh rotan sebab nak ajar kiteorang's supaya jadi orang yang berguna untuk masa depan. Terima kasih sangat-ii cikgu tapi kan cikgu lepas nih saya dah tak merasa rotan cikgu lagyy. Mesti saya rindu dengan rotan cikgu. Apa-ii pun saya b'syukur sangat-ii sebab cikgu bagy saya rasa macam mana kena rotan,kalau cikgu tak bagy mesti untill sekarang saya tak tahu macam mana rasa kena rotan. HAHAHA.

  Kawan-ii???Hurm,imissyouuallss.Hanya gambar dan kenagan sahaja yang mampu menguatkan ingatan umi terhadap korang's semua. Lepas nih kiita tak dapat nak gosip,shared suka dan duka kita-ii,rehat sama-ii.Hopely korang;s semua pun tak lupakan umi juagakk okayy?
 sama-ii pergy kelas tuisyen :]
 sama-ii bedah katak ^.^
 sama-ii layan kerenah hero-ii malaya

 sama-ii main futsal until dapat JUARA >.<
 rehat sama-ii *.*
 belajar sama-ii

Rabu, 5 Disember 2012

Selamat Petangg!
    Assalammualaikum ^.^
         Lama jugak rasanyaa takk taip kat blogg nih. Haihh,maklumlahh sibuk. Umi ingat umi nak cari kerja. Tapi korang's rasa-ii,ada orang tak nak amik umi jadi pekerja diaa? umi tak da pngalaman b'kerja. Hurmm,rusing memikirkannya. Hopely ada lahh orang sudi nak amik kita kerja. Sekurang-iinya kita ada lahh p'galaman sikit kankan???